Ewa Repucho

Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego
Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe,
2016, 328 s.


Postać i twórczość Leona Urbańskiego skryły się w cieniu hałaśliwych mediów i pośpiesznego, tandetnego projektowania, które opanowało naszą komunikację społeczną w ciągu ostatnich dwudziestu lat (...). Praca Ewy Repucho przywraca pamięć nie tylko o świetnych drukach Leona Urbańskiego, lecz także, co ważniejsze, o jego poglądach na istotę typografii i na jej służebne powinności w kulturze społeczeństwa. Jego przekonanie, że: każde zadanie ma swoje jedyne, właściwe i specyficzne rozwiązanie, które projektant musi odnaleźć w procesie przekładania pojęć zakodowanych w języku werbalnym na odpowiednie im kody wizualne, i że: Produkty twórczości typografa, takie jak książka, dyplom czy menu przyjęcia, przenoszą nie tylko dający się odczytać tekst, ale i przesłanie wyrażone formą. Bo forma też komunikuje. Jeśli twórcy uda się połączyć wszystkie te elementy w harmonijny układ, to odbiorca odczuwa, że obcuje z magicznie pięknym dziełem typografa, są wykładnią pięknej sztuki typografii. Jestem przekonany, że nadszedł czas, żeby wydać pracę Ewy Repucho jako przykład nie tylko znaczącego fenomenu w historii polskiej kultury, jakim była twórczość Leona Urbańskiego, ale również, a może przede wszystkim, jako przewodnik dla nowych pokoleń polskich typografów.

prof. Krzysztof Lenk

Make your own web page with Mobirise