Mariola Antczak
Od książki do czytelnika na przykładzie odbioru dorobku naukowego Jean Twenge przez polskich badaczy kultury czytelniczej nastolatków
/From the book to the reader: On the reception of
academic achievements of Jean Twenge by Polish researchers of teenagers’
reading culture
Between academia and the market: The role of information sources in shaping publishing studies as an academic discipline
/Od praktyki zawodowej do badań naukowych. Rola źródeł
informacji w kształtowaniu studiów wydawniczych jako dyscypliny akademickiej
Książka jako galeria pamięci: współczesna powieść walijska w kontekście tradycji Ars Memorativa
/Books
as mnemonic devices: The contemporary Welsh novel in the context of the Ars Memorativa
tradition
Anna CisłoPomiędzy czytelnikiem a lekturą – co mówi okładka książki
/Betwixt reader and content: The book cover and what it communicates
Pomiędzy formą a treścią. Wybrane estetyczne aspekty związane z książką: okładka, ilustracja książkowa, ekslibris
/Between
the form and the content: Selected aesthetic aspects of books: Illustrations, covers and bookplates
Gabinet Badania Książki i Czytelnika D. Bałyki w kontekście rozwoju bibliopedagogiki
/Balyka’s Office for the Book and
Reader Study in the context of the development of bibliopedagogy
Czytanie, e-czytanie, oglądanie w czasach pandemii
/Reading, e-reading, watching (TV) in times of pandemic
The greater good, czyli o koncepcji ekologicznej biblioteki
/The greater good: On the concept of a green library
Przyjemność czytania, udręka wyboru. O niektórych technologiach wykrywalności i rekomendacji książek w sieci
/The pleasure of reading, the torment of choice: Some techniques for
the detection and recommendation of books on the Internet
Dziewiętnastowieczne drukowane dedykacje jako forma polecenia książki
/19th-century printed dedications as a form of book recommendation
Od litery do instalacji. Formy i funkcje książki współczesnej
/From letters to installation art: Forms and functions of the
contemporary book
Autograf i exlibris Jana Dantyszka (1485–1548) w Bibliotece Naukowej Lwowskiego Narodowego Uniwersytetu imienia Iwana Franki
/The autograph and bookplate of Jan Dantyszek (1485–1548) at the Scientific Library of the Ivan Franko National University of Lviv
Filtry, czyli kto ułatwia życie czytelnikowi
/Filters, or who makes a reader's life easier
Dyskurs polskości w Akademii Jezuickiej we Lwowie XVII–XVIII wieku
/The discourse of Polishness at the Jesuit Academy in Lviv in
the 17th
and 18th centuries
Życiorys naznaczony książkami czyli o biografii lekturowej. Prolegomena
/Life-changing books – life stories of readers: Preliminary remarks
Book studies: A research discipline without a research subject?
/Czy nauka o książce to dyscyplina naukowa bez przedmiotu badań?
Książka w procesie dydaktycznym uczelni (doświadczenia polsko-ukraińskie na podstawie danych z roku 2020)
/Books in university education (Polish-Ukrainian experience, based on the data collected in 2020)
Kartoteka tematyczna „Kwartalnika Historycznego” (1935–1939) w Bibliotece Naukowej Uniwersytetu Lwowskiego
/The card index of articles published in Kwartalnik Historyczny (1939–1950) preserved at the National
Scientific Library of Ukraine in Lviv
Understanding and motivation for reading in 18th-century Finland
/Rozumienie i motywacja do czytania w osiemnastowiecznej Finlandii
Przegrani i antagoniści. Wizerunek redaktora
wydawniczego w powieściach Umberta Eco
/Losers and antagonists: The image of publishing editors in selected novels by Umberto Eco
Medialny obraz czytelnictwa w Polsce w okresie pandemii
/The image of readership presented in the media during the
pandemic in Poland
Professional publishing and Lithuanian books in Lithuania in the first half of the 19th century: The case of the Zawadzki firm
/Profesjonalne instytucje wydawnicze i książki litewskie na Litwie w
pierwszej połowie XIX wieku – firma Zawadzkiego
Archiwum Towarzystwa Miłośników Książki we Lwowie w zasobach księgozbioru Lwowskiej Narodowej Naukowej Biblioteki Ukrainy im. W. Stefanyka
/The archive of Towarzystwo Miłośników Książki
we Lwowie [Society of Book Lovers in Lviv] in the Vasyl Stefanyk National Science Library of Ukraine
Antypolska propaganda w węgierskiej powieści dla młodzieży (István Petrovácz:
Dziewczyna z Wiktorskiej)
/Anti-Polish
propaganda in
Lány a Wiktorskán – István Petrovácz’s novel for young adults
Prywatne i społeczne czytelnie i wypożyczalnie
Wrocławia lat 1945– 1953
/Private and public reading rooms and lending
libraries in Wrocław in 1945–1953
Dystrybucja wydawnictw stowarzyszenia „Hałycko-Ruska Matycia” w połowie XIX wieku: organizacja procesu, czytelnicy, oceny społeczne
/The distribution of publications of the society Halytsko-
Ruska Matytsia in the middle of the nineteenth century: Organization, readers, public assessments
Diary notes of Matthias Stoius, professor of medicine in
Königsberg, in
Almanach Novum, 1552–1562
/Zapiski Matthiasa Stoiusa
– profesora medycyny z Królewca w jego egzemplarzu Almanach
novum Pitatiego
z lat 1552–1562
Jesuit libraries and popular Jesuit literature in the Kingdom of Hungary in the 17th century
/Biblioteki jezuickie i
jezuicka literatura popularna w Królestwie Węgier w XVII wieku
Literatura dla dzieci w języku kaszubskim: Książki i ich czytelnicy
/Children’s literature in Kashubian: Books and their readers
Ocenzurowany przekład węgierski powieści Henryka Sienkiewicza pt. W pustyni i w puszczy
/The censored
Hungarian translation of Henryk Sienkiewicz’s W pustyni i w puszczy (In the Desert and Wilderness)
Systematyzacja wiedzy. Francuski „System” w modelu Joanne Millera
/The classification of knowledge: The French “System” in
the model of Joanne Miller
How “reading a book” has become something entirely different:
Observations, data analysis and speculations on the transformation of a cultural practice
/Jak „czytanie książki” stało się
czymś zupełnie innym. Obserwacje, analiza danych i przypuszczenia dotyczące transformacji praktyki kulturowej
Nauki o komunikacji społecznej i mediach – forma, treść, kontekst
/Communication and media studies – the name, content and context