Międzynarodowa konferencja naukowa (online, na platformie MS Teams)
International Conference (online on MS Teams)
POD PRĄD
Publikowanie między niszą a mainstreamem
Historia pokazuje, że działania wydawnicze prowadzone obok głównego nurtu mają niejednokrotnie wielki potencjał i rosnącą z czasem siłę oddziaływania, a rewolucja cyfrowa
stworzyła ich twórcom nowe perspektywy. Podczas konferencji chcielibyśmy przyjrzeć się takim właśnie działaniom, w przeszłości i współcześnie, podejmowanym na wszystkich etapach procesu komunikacji bibliologicznej, z uwzględnieniem ich otoczenia społecznego, kulturowego, ekonomicznego czy technologicznego.
Publikacje rzadkie, unikatowe i nietypowe, tworzone między niszą a mainstreamem, często wymykają się precyzyjnym opisom i teoretycznym podziałom, a niekiedy także refleksji naukowej. Z powodu niedostępności, niepospolitego charakteru, a także niewysokich nakładów publikacje tego typu są wymagającym źródłem badawczym – interesującym, ale jednocześnie relatywnym i nieuchwytnym, niejednorodnym i zmiennym w czasie. Mogą do nich należeć nie tylko edycje pomijane przez mainstream, uważane za nieatrakcyjne, niemodne ze względu na tematykę, grupę docelową lub formę zewnętrzną, lecz także publikacje opozycyjne względem głównego nurtu: alternatywne, eksperymentalne, awangardowe, nielegalne i konspiracyjne.
Organizatorzy konferencji proponują refleksję nad następującymi zagadnieniami:
• działania autorów, ilustratorów, grafików, projektantów, typografów, drukarzy, introligatorów zmierzające do nadania publikacjom nietypowej lub szczególnie starannej formy,
• rzadkie książki, ich kolekcje, kolekcjonerzy, dawni artyści książki i ich nietypowe dzieła,
• współczesne eksperymenty z formą książki, zaskakujące i oryginalne rozwiązania,
• książka dla dzieci i młodzieży: oryginalne edycje i serie wydawnicze, nietypowe rozwiązania w książce obrazkowej, książce zabawce, książce edukacyjnej,
• publikacje różnego typu: książki, czasopisma, gazety, katalogi, fanziny, edycje cyfrowe itp.,
charakterystyczne rozwiązania projektowe, okładki i wnętrza publikacji,
• publikacje podziemne, tajne, konspiracyjne i nielegalne, drugi i trzeci obieg wydawniczy,
• książka a inne media: wpływ konwergencji mediów, nietypowe formy publikacji cyfrowych, odniesienia do sieci w książkach (odesłania, uzupełnienia itp.),
• małe, niszowe wydawnictwa,
• niezależne księgarnie,
• nietypowe działania promocyjne i marketingowe w wydawnictwach, księgarniach i bibliotekach,
• wpływ niszowych przedsięwzięć na mainstream, przepływ inicjatyw i publikacji między wydawcami niszowymi a głównego nurtu.
Kontakt e-mail: konf2023inim@uwr.edu.pl
AGAINST THE TIDE
Between Niche and Mainstream Publishing
As history shows, publishing activities carried out parallel to the mainstream often have
great potential and their impact grows over time, while the digital revolution has brought new opportunities to their creators. During the conference we would like to look at such activities, past and present, undertaken at all stages of the bibliological communication process, considering their social, cultural, economic, or technological environment.
Rare, unique and peculiar publications, created between the niche and the mainstream, often escape precise descriptions, theoretical divisions, and sometimes scholarly reflection altogether. Due to their inaccessibility, unusual nature, and low print runs, such publications are a challenging research source – interesting, but at the same time relative and elusive, heterogeneous, and changing over time. They may include not only editions overlooked by the mainstream, considered unattractive, unfashionable because of their subject matter, target group or external form, but also publications actively opposing the mainstream: alternative, experimental, avant-garde, illegal and underground.
We invite papers related to the overall theme of the conference. Possible areas for investigation include but are not restricted to:
• the efforts of authors, illustrators, graphic designers, designers, typographers, printers, bookbinders to give publications an unusual or particularly original form,
• rare books, their collections and collectors, historical book artists and their unusual works,
• contemporary experiments with book form, surprising and extraordinary projects,
• children’s and young adult books: original editions and publishing series, unusual solutions in picturebooks, toy books, educational books,
• publications of various types: books, magazines, newspapers, catalogues, fanzines, digital editions, etc. with characteristic design solutions, publication covers and layouts,
• underground, conspiratorial, illegal and samizdat publishing,
• books and other media: the impact of media convergence, unusual forms of digital publishing, references to the web in books (references, additions, etc.),
• small and niche publishing,
• independent bookselling,
• non-traditional promotional and marketing activities in publishing houses, bookshops and libraries,
• the impact of niche ventures on the mainstream, circulation of initiatives and publications between niche and mainstream publishers.
Contat: konf2023inim@uwr.edu.pl
The web page was created with Mobirise themes