wróć

Roman Opiłowski

Uniwersytet Wrocławski / Instytut Filologii Germańskiej  

„Wielokulturowa komunikacja w przedsiębiorstwie: strategie komunikacyjne, gatunki tekstu, źródła cyfrowe, analizy”  


Treść:
W każdym przedsiębiorstwie – małym bądź dużym – pracownicy komunikują się między sobą (komunikacja wewnętrzna) oraz ze swoimi klientami (komunikacja zewnętrzna). Praktyczna znajomość zasad takiej komunikacji jest kluczem do efektywnej pracy w każdym przedsiębiorstwie. Poza tym w dobie komunikacji lokalnej i globalnej używa się standardowych schematów komunikacji, zwanych gatunkami albo rodzajami tekstów. Ich budowa, funkcja i zawartość (content) nie tylko usprawnia działanie firmy, ale umożliwia efektywną komunikację z klientem krajowym i zagranicznym. Posługiwanie się, czyli tworzenie optymalnych tekstów i ich rozumienie jako odbiorca jest podstawową kompetencją pracownika w przedsiębiorstwie.
Teksty mogą być tworzone i otrzymywane w języku ojczystym bądź obcym. Dlatego do zagadnienia komunikacji dołącza aspekt wielokulturowy. Znaczący wydaje się również fakt, że w regionie i pograniczu polsko-czeskim sąsiedztwo Niemiec ma duże znaczenie gospodarcze. Wiele firm niemieckich, a nawet austriackich i szwajcarskich, ma siedziby w regionie polsko-czeskim. Dobrym przykładem będzie tutaj siedziba szwajcarskiej korporacji finansowej Credit Suisse i centrali niemieckiej sieci Kaufland we Wrocławiu, które stale zatrudniają absolwentów kierunków neofilologicznych w działach human resources, public relations czy też marketingu.
Wobec powyżej naszkicowanych warunków i wyzwań w komunikacji i na rynku pracy niniejszy kurs ma na celu przedstawienie aktualnych trendów w komunikacji w przedsiębiorstwie, jej głównych cech i struktur oraz przedstawienie analiz strategii komunikacyjnych i tekstów stosowanych w komunikacji w przedsiębiorstwie. Językowym punktem ciężkości będą przykłady polskie i niemieckie. Obszar i zastosowanie humanistyki cyfrowej w kursie przejawia się na poziomie cyfrowych (sieciowych) źródeł gatunków tekstowych oraz wsparcia cyfrowego przy tworzeniu konkretnych tekstów korporacyjnych. 
Kursanci będę mogli na podst. jednostki dydaktycznej poznać zasady komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w przedsiębiorstwie. Nabędą umiejętności wyszukiwania i korzystania z narzędzi cyfrowych (dostępne przykłady w sieci, zbiory reguł tworzenia, narzędzia wspomagające jak np. słowniki) podczas tworzenia tekstów komercyjnych. Przygotowane w kursie pytania i zadania pomogą pogłębić umiejętności twórcze i analityczne.
Forma kursu ma postać filmu instruktażowego. Bazą jest prezentacja Power Point z wbudowanym komentarzem prowadzącego kurs, materiałem ilustracyjnym i analitycznym oraz zestawem zadań i pytań w celu samokształcenia.


Układ jednostek:
Część A: Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: Zasady i cechy.
1. Problematyka komunikacji w przedsiębiorstwie: cechy i aktualne trendy.
2. Co to jest wielokulturowość i jak przejawia się w przedsiębiorstwie?
3. Praca z tekstami korporacyjnymi (pojęcie gatunku tekstowego i tekstu, kompetencji tekstowej i stylów językowych, strategii komunikacyjnej)
4. Język(i) korporacji (Corporate Language)
5. Strategie komunikacyjna przedsiębiorstwa (Kommunikationskonzept)
6. Strategie treści (Content-Strategie)
7. Deklaracja misji i wizji przedsiębiorstwa (Leitbild)
8. Kodeks postępowania (Code of Conduct)
9. Zasady komunikacji kryzysowej (Krisenkommunikationshandbuch)
10. Raport o zrównoważonym rozwoju (Nachhaltigkeitsbericht)

Część B: Gatunki informacyjne
11. Artykuł redakcyjny (Autorenbeitrag)
12. Komunikat dla prasy i komunikat internetowy (Pressemitteilung und Online-Meldung)
13. Czasopismo dla współpracowników (Mitarbeiterzeitschrift)
14. Czasopismo dla klientów (Kundenzeitschrift)


 Prezentacje Power Point PPTX

1. Wprowadzenie do komunikacji w przedsiębiorstwie. Cechy i aktualne trendy.
2. Co to jest wielokulturowość i jak przejawia się w przedsiębiorstwie
3. Praca z tekstami korporacyjnymi
4. Język(i) w korporacji

Literatura:
Borgmann, Garide (2013): Business-Texte. Business-Texte: Von der E-Mail bis zum Geschäftsbericht. Das Handbuch für die Unternehmenskommunikation. Wien.

Diehm, Susanne / Michaud, Jutta (2014): Erfolgreiche PR- und Unternehmenstexte: Kreative Schreibideen / authentischer Content / mehr Aufmerksamkeit. Heidelberg etc. 

Jaworowicz Magdalena, Jaworowicz Piotr (2017): Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji. Warszawa.

Opiłowska, Elżbieta et al. (2020): Studia nad granicami i pograniczami. Leksykon. Warszawa.
Schach, Annika (2015): Advertorial, Blogbeitrag, Content-Strategie & Co.: Neue Texte der Unternehmenskommunikation. Wiesbaden.


Roman Opiłowski -Interreg-00